Bratislava
30. januára (TASR) – Poslanec Národnej rady (NR) SR Ľubomír Vážny
(Smer-SD) vo štvrtok podal pre situáciu, ktorá vznikla okolo mýtneho
systému, trestné oznámenie na Generálnu prokuratúru (GP) SR na neznámeho
páchateľa. V súvislosti so správou Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ)
SR podľa neho boli naplnené skutkové podstaty viacerých trestných činov.
Uviedol to vo štvrtok na tlačovej konferencii s tým, že víta
vyšetrovanie okolností budovania mýtneho systému, ktoré sa už
uskutočňuje.
"Domnievam sa, že v súvislosti s vypracovaním, zverejnením
a následným komunikovaním protokolu NKÚ a záverečnej správy NKÚ
z októbra 2019 boli naplnené skutkové podstaty viacerých trestných
činov. Trestného činu krivého obvinenia, trestného činu šírenia
poplašnej správy, trestného činu ohovárania a v neposlednom rade aj
trestného činu poškodzovania cudzích práv," vyhlásil Vážny. Dôvodom podania trestného oznámenia podľa neho je, že v súvislosti s vybudovaním mýtneho systému v súčasnosti "neutíchajú útoky na jeho osobu".
Informácie o mýtnom systéme sú podľa jeho slov poznačené politizáciou
a neodbornosťou zo strany NKÚ, čo vedie k skresľovaniu faktov
a poškodzovaniu jeho osoby. Zdôraznil, že je za vyšetrenie a objasnenie
okolností, za akých sa podpísala zmluva a systém uviedol do prevádzky
a tiež za vyvodenie osobnej zodpovednosti.
NKÚ v reakcii uviedol, že si za svojimi závermi stojí. "Ich
pravdivosť a úplnosť bola potvrdená vedením Národnej diaľničnej
spoločnosti a informáciu o výsledkoch kontrolnej akcie prerokovala a
zobrala na vedomie vláda SR bez pripomienok," konštatuje sa v stanovisku.
NKÚ zároveň podotkol, že kontrola nebola zameraná na verejné
obstarávanie či z neho vyplývajúce zmluvné vzťahy, ale na efektívnosť a
účinnosť výberu mýta a napĺňanie kľúčových cieľov. "Najvyšší
kontrolný úrad SR realizoval kontrolu efektívnosti výberu mýta na
základe plánu kontrolnej činnosti, ktorý bol schválený v decembri roku
2018 a vychádzal z rizikových analýz a zistení z predchádzajúcich
období," priblížili kontrolóri s tým, že plán kontrolnej činnosti je
verejný dokument, pričom zameranie i časovanie kontroly bolo vopred
jednoznačne stanovené.
Do podateľne predsedovi Národnej rady (NR) SR Andrejovi Dankovi (SNS)
zároveň Vážny vo štvrtok podal návrh na vykonanie dvoch kontrol, ktoré
by sa v prípade prijatia uznesenia NR SR mali stať pre NKÚ povinné.
Prvou je kontrola realizácie stavby tunela Branisko. Účelom kontroly je
zosumarizovať objem finančných zdrojov na výstavbu a zhodnotiť
hospodárnosť ich vynakladania. Druhou je kontrola vzniku a hospodárenia
Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Jej účelom by mala byť
hospodárnosť, efektívnosť a zmysel vzniku NDS, zadlženie a záväzky NDS
v prvých dvoch rokoch jej vzniku. Tieto kontroly je podľa Vážneho
potrebné realizovať v prvom polroku 2020.
Zdôraznil, že ako minister dopravy bol pri obstaraní, vybudovaní a
uvedení mýtneho systému do prevádzky a trvá na tom, že v tom čase bol
proces transparentný. Verejné obstarávanie a zmluva, ktorá z neho
vzišla, boli podľa neho niekoľkokrát kontrolované viacerými
inštitúciami.
Priblížil, že pokiaľ mal dosah na rozdelenie financií v prvom roku
fungovania mýtneho systému, 24,8 % z výberu išlo prevádzkovateľovi
a viac ako 75 % išlo do NDS na opravy, údržbu aj výstavbu.
Vážny priblížil, že zodpovednosť za to, že museli obstarať mýtny systém
ako nákup služby, nie ako dodanie tovaru či diela, nesie vtedajšia vláda
Mikuláša Dzurindu, keď bol ministrom dopravy Pavol Prokopovič.
Podotkol, že poslancom za SDKÚ bol v tom čase aj súčasný predseda NKÚ
Karol Mitrík. "Pripustili vysoké zadlženie NDS vyše 17 miliárd (korún
- pozn. TASR), namiesto na budovanie systému tieto peniaze použili
inde, zároveň sa zaviazali vybudovať mýtny systém a z výnosov tohto
mýtneho systému zaplatiť konzorciu bánk," poznamenal Vážny. Jedinou možnosťou tak podľa neho bolo postaviť systém pod tlakom bánk ako službu.